Z historie

Elektronika mne bavila již od dětství a nejvíce ta, která byla použitelná v motorových vozidlech. Ne náhodou byl mým prvním výrobkem cyklovač stěračů na Š 105, tehdy postavený podle návodu v časopise Udělej si sám. Bylo to v osmdesátých letech minulého století, mně bylo patnáct let a nebylo to snadné, neb elektronické součástky se špatně sháněly a polovodiče byly velmi drahé. Ale já na ně vždy nějaké peníze našel.

Poté následovalo elektronické zapalování, opět na tátovu Š 105, dále voltmetr, regulátory napětí k alternátoru a další výrobky postavené podle již otištěných schémat.

Prvním samostatným výrobkem byl imobilizér pro moje první čtyřkolové vozidlo, Škodu Favorit. Imobilizér měl v pravdě ještě dosti neduhů, někdy se mi dokonce aktivoval i za jízdy, což bylo neveselé.

Prvním úspěšným, samostatně zkonstruovaným výrobkem, byla řídící jednotka do Škody Felicie přestavěné na LPG. „Odborníci“ z autoservisu mi regulační systém do auta namontovali tak nešťastně, že se s tím téměř nedalo jezdit, reklamaci nebrali v potaz. Spolu s bratrem (co umí dobře programovat) jsme postupně vymysleli a zdokonalili řídící jednotku, která uměla automaticky přepínat na LPG a benzin, ale hlavně uměla správně regulovat bohatost směsi podle signálu z lambda sondy. Jednotka fungovala velmi dobře a uměla toho mnohem více než komerční řídící jednotky dodávané výrobci systémů pro spalování LPG.

Povzbuzen tímto úspěchem jsem s pokusil o první komerční výrobek, automatické řazení pro traktory Zetor Forterra. První výrobky měly své neduhy, ale překonal jsem je a podařilo se mi dosáhnout i na testy EMC (elektromagnetické kompatibility) a získat tak schválení Zetoru pro oficiální montáž. Bohužel zájem o výrobek nebyl nijak velký a to i přesto, že používal jednu unikátní myšlenku a sice neustálé monitorování toho jak řadí řidič a (při jakých otáčkách motoru), ukládání těchto hodnot do paměti a následné vyvolání stiskem jediného tlačítka. Zetor tuto moji myšlenku dosud úspěšně používá na svých traktorech…

Zkušeností s automatikou řazení násobiče točivého momentu jsem zjistil, že úlohou malého výrobce nemůže být vysvětlování nových principů uživatelům. Na to mají prostředky ti velcí. Proto je třeba vyrábět něco, co všichni znají, ale třeba nemají možnost si to do svého stroje snadno pořídit. A tím je například cyklovač stěračů. Dlouhá léta nebyl v traktorech Zetor, a stejně tak stále není použit ve většině nakladačů a teleskopických manipulátorů. A právě pro ně je můj univerzální cyklovač určen.

Prvním komerčním výrobkem bylo automatické řazení násobiče točivého momentu na traktorech Zetor Forterra

Published on  December 5th, 2016